حوادث اليوم
الجمعة 14 يونيو 2024 06:17 مـ 7 ذو الحجة 1445 هـ
بوابة حوادث اليوم
رئيس التحريرصلاح توفيق

قرار جمهوري بتشكيل المجلس القومي للطفولة والأمومة برئاسة سحر السنباطي

السيسي
السيسي

أصدر الرئيس عبد الفتاح السيسي، القرار رقم 181 لسنة 2024 بتشكيل المجلس القومي للطفولة والأمومة.

ونص القرار المنشور في الجريدة الرسمية، على تشكيل المجلس لمدة أربع سنوات، برئاسة سحر فوزي جاد السنباطي، وعضوية عدد من الأعضاء.

وفي وقت سابق، قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الدولة في النهاية موازنة، مضيفا: "أنت النهاردة مش عاوز تيجي تمس حاجة الغلبان، عاوز تساعد من غير ما تؤذيه".

وأضاف الرئيس السيسي، خلال افتتاح عدد من المشروعات التنموية بجنوب الوادي: "لو الرغيف النهاردة بـ3 أو 4 أو 5 جنيه، فيه ناس تقدر تشتريه، بس مش كل الناس تقدر تشتري كدا، فلازم نكون متفهمين لأن الدولة في النهاية موازنة، وطاقتها المالية كدا".

ووجه الرئيس السيسي المسؤولين بالتحدث للرأي العام عن التحديات التي تواجه الدولة قائلا: "اتكلموا وقولوا الحكاية إيه للناس، قولوا ليه الكهرباء مبتتعملش، ما تقولوا ليه؟ لو أخدت تمن الكهرباء الحقيقي، هضاعف تمنها مرتين، طيب الغلبان هيروح مني فين؟ أقطع الكهرباء ولا أغلّيها؟ وأغلّيها قد إيه؟ اللي بيدفع جنيه هيدفع 2 و3، لو مواطن بيدفع 100 جنيه في الشهر، هاخد منه 300 جنيه، طيب بنعمل إيه، بشرحها من باب إيه؟، أنا بتحمل المسؤولية أمام الله وقدامك، علشان الكهرباء تستخدم 24 ساعة، مفيش قطع كهرباء خالص لازم أخلي تمنها قد تمنها الحالي مرتين تلاتة".

العيون الساهرة

    xml_json/rss/~12.xml x0n not found