حوادث اليوم
الثلاثاء 23 أبريل 2024 11:41 صـ 14 شوال 1445 هـ
بوابة حوادث اليوم
رئيس التحريرصلاح توفيق

ابناء حي السيدة - احدات مسلسل جعفر العمدة مثيرة وخيالية اكثر

زواج وداد وشوقي بالمسلسل
زواج وداد وشوقي بالمسلسل

حي السيدة زينب من الأحياء المعروفة في محافظة القاهرة بكون اهلها اولاد بلد وهو حي له خصوصية شديدة وخلال مسلسل جعفر العمدة اختار المؤلف حي السيدةو زينب ليكون مكان احداث المسلسل

ويري سكان وأهالي منطقة "السيدة زينب" المنطقة لافتين إلى أن ما يحدث بالمسلسل ليس منطقياً رغم حبكة السيناريو القوية ونجاحه في جذب الجمهور.

سيدة اضع يدها علي نقاط ضعف المسلسل
وذكرت سيدة من سكان حي السيدة زينب قائلةً: "حابة أوضح شوية حاجات حصلت داخل أحداث مسلسل (جعفر العمدة)، بما إني من السيدة زينب مولودة ومتربية وعايشة فيها لحد الآن، المسلسل بيوصل للمشاهدين إن الخناقات بتحصل بين عائلة العمدة وعائلة فتح الله، محدش بيتدخل من الناس ولا الشرطة وأن "وداد" رفعت دعوى خلع وده تم غيابي وكمان عاشت لمدة سبعة شهور في الحرام وبعدها هربت وظهرت بعدها في فرحها مع شوقي فتح الله".

جعفر العمدة احداث لاتصلح ان تحدث في حي السيدة زينب

وأضافت: "بتحصل مشاكل بين الجيران كتير زي اي منطقة شعبية لكن مش بالشكل الي يتم عرضة في احداث المسلسل والأهالي بتدخل وتحاول تحل بينهم ولو مفيش حل الشرطة بتدخل فوراً مفيش فوضى من اللي حصلت في المسلسل دي خالص، تاني حاجه مفيش ست أو بنت داخل المنطقة بتهرب أو بتتجوز من ورا أهلها أو بتخلع جوزها غيابي ولا الأمور دي، يا جماعة بنات وستات السيدة زينب جدعان ومتربيين وبمليون راجل".

احداث مثيرة وخيالية ايظا

وأنهت هذه السيدة كلامها مؤكدةً: "قصة المسلسل حلوة جداً والإخراج والتصوير رائع بس بعض الأحداث مش صح ومش بتحصل والصورة اللي طلعنا بيها المخرج محمد سامي لا تمت للواقع بأي صلة. خلاّنا في نظر المجتمع مجرمين وبلطجية وبنعمل الحرام عيني عينك وده منسمحش بيه لا من قريب ولا من بعيد".

نجوم مسلسل جعفر العمدة

مسلسل جعفر العمدة، من تأليف وإخراج محمد سامي، ويشارك في البطولة مع، زينة، هالة صدقي، إيمان العاصي، مي كساب، أحمد داش، هيدي كريم، فريدة سيف النصر، طارق النهري، موسيقى تصويرية خالد حماد، غناء أحمد سعد.

العيون الساهرة

    xml_json/rss/~12.xml x0n not found