حوادث اليوم
الإثنين 29 أبريل 2024 09:30 مـ 20 شوال 1445 هـ
بوابة حوادث اليوم
رئيس التحريرصلاح توفيق

مدام رضوى: ”أهلي فوق الجميع حتى لو الفلوس معدودة”

كارت معايدة
كارت معايدة

في حكاية مضحكة من حكايات "حارتنا المصرية"، نقابل مدام رضوى، اللي جوزها بيصرف عليها سنويًا يجي 100 ألف جنيه وأكتر. بس الطريف في الموضوع، لما يجي أخوها يديها في العيد 100 جنيه بس، تقوم تقول: "ربنا ما يحرمني من أهلي".

العيد عند مدام رضوى: العيديه مقدسة

في العيد، كل سنة بتحصل نفس القصة. جوزها يديها مصروفها السنوي اللي يغنيها عن الدنيا كلها، بس هي مش بتحس بقيمته زي ما بتحس بقيمة ال١٠٠ جنيه اللي بيجيبهملها أخوها. وتروح تعلنها صراحة: "الله لا يحرمني من أهلي".

جوزها والمفاجأة: مية ألف ومش حاسس

المصيبة بقى إن جوزها مش عارف يعمل إيه! كل ما يحاول يفرحها بالمصاريف والهدايا الكبيرة، تفضل هي متمسكة بالعيديه الصغيرة من أخوها. فبيفضل هو مستغرب وبيقول لنفسه: "أنا بصرف مية ألف ومش حاسس بيهم"!

رضوى وفلسفة العيديه: الفلوس مش كل حاجة

رضوى عندها فلسفة حياتية بسيطة: الفلوس مش كل حاجة. بالرغم من إن جوزها بيصرف عليها كتير، بس هي بتقدر ال١٠٠ جنيه اللي جايين من أخوها أكتر. وفي كل مرة بتقول: "أنا مبسوطة كده، العبرة بالمشاعر مش بالقيمة".

القلب ولا الجيب

في الآخر، مدام رضوى علمتنا درس مهم: إن العلاقات الأسرية والمشاعر بتاعت القلب مش بتتقدر بفلوس. ومهما كانت الهدايا الكبيرة، ممكن العيديه الصغيرة من الأهل تسوى كتير في القلب. وبكده، بتكون حكايتنا خلصت على خير.

العيون الساهرة

    xml_json/rss/~12.xml x0n not found