حوادث اليوم
الجمعة 26 يونيو 2026 04:28 صـ 11 محرّم 1448 هـ
بوابة حوادث اليوم
رئيس التحريرصلاح توفيق
ضبط عامل بجرجا بحوزته سلاح ناري بعد تداول صوره على مواقع التواصل ضبط كميات من السلع الغذائية منتهية الصلاحية بحملات تموينية بسوهاج هياكل مجمدة.... حي شرق سوهاج يشن حملة مكبرة لضبط الأسواق ومصادرة 128 كيلو من الدواجن غير الصالحة للاستهلاك ابودياب نائب رئيس أخميم يتابع الخدمات الصحية والشبابية ميدانيا وحدة الرصد بسوهاج تنفي شائعة إصابة طالب بـ”سماعة الغش”.. والطبيب يؤكد: الروشتة المتداولة مزورة محافظ سوهاج يلتقى رؤساء ونواب الوحدات المحلية الجدد عقب حركة التنقلات الأخيرة في إحتفالية مميزة بمجمع دمنهور للثقافة والفنون محافظ البحيرة تكرّم أوائل الشهادة الإعدادية وتؤكد: أنتن نماذج مضيئة للتفوق وصُنّاع لمستقبل الوطن سقوط عصابة سرقة الدراجات النارية بالمفتاح المصطنع في سوهاج نائب وزير الصحة ومحافظ سوهاج يتابعان مؤشرات التنمية السكانية إصابة 3 شباب فى انقلاب سيارة ملاكى بترعة نجع حمادى بطهطا محافظ سوهاج بوجه بضرورة التعامل الفورى مع شكاوى المواطنين محافظ البحيرة تكرّم أوائل الإعدادية الأزهرية دعماً لمسيرة التفوق والنجاح

ناقدة ترصد معاناة المجتمع من دراما المسلسلات جعفر العمدة نموذجا

جعفر العمدة
جعفر العمدة

تداول رواد موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك نقد موضوعي لمسلسل جعفر العمدة من صفحة رانية_الجزايرليوجاء في البوست

تسمحولي اتجرأ وانقد محمد رمضان ومسلسله جعفر العمدة : نقض موضوعي ومن غير زعل:

اولا : هو صعب علي محمد رمضان ده يطلع دور راجل محترم طبيعي زي معظم الناس ؟؟؟

ماينفعش يطلع غير بلطجي او صايع او معلم كبير بس يبقي مرابي بيسلف الناس بالفايظ ؟؟؟

احنا مش حانختلف علي حب الجماهير ليه .. وتأثيره الغريب عليهم .. طب ليه ما يستغلش ده في انه يدي مثال وامل للناس الطبيعية المحترمة عن طريق قصة كفاح شاب طبيعية مش من كوكب تاني ؟؟؟

ومش لازم يبقي صايع وبلطجي وبيضرب الكل وممكن يقتل كمان عادي !!!

وليه لازم يطلع يضرب ويكسر ويغرس في نفوس الناس ان اخد الحق بالدراع والضرب والبقاء للاقوي في سياسة الغابة اللي بيعلمها للي بيحبوه !!

وهو ليه لازم يبقاله كلمه "واطية " او عادة مؤرفة يستحدثها في كل عمل درامي !! زي يا ليفة وزي الملعقة بالشقلوب ديه !! حاجة مقززة !!

ليه اعماله بترسخ دايما عادات جديدة وتقلب موازين القيم اللي المفروض مسلم بيها ؟؟ يعني واحد مرابي وصايع هو اللي بيحكم بين الناس وبيرتضوا حكمه؟؟!!!

يعني ايه قانون البلطجة والاستقوا هو اللي لازم يغلب ؟؟؟

والبلد سايبة ؟؟ مافيه مرة ياربي البوليس ييجي او يمسك اللي بيضرب ويبلطج !!!مفيش خااالص ؟؟؟؟؟

ليه التشجيع علي فكرة جواز الاربعة عادي كده والستات طالعين عايشين بس علشان اليوم اللي يجي دور كل واحدة فيهم فيه؟؟؟

ليه ثريا مطلعينها حرامية او عندها داء السرقة ومع ذلك حبوبة عادي وكلهم متصالحين مع الفكرة وعايشين عادي معاها ؟؟؟

وليه نرجس بتاعت اعمال وبلاوي سودة ومع ذلك عادي برضه عايشين مع بعض مفيش اي مشكلة ومطلعينها دمها خفيف واخر حلاوة

وليه يطلعوا دلال الزوجة اللي المفروض تبقي الزوجة اللي بتموت في جوزها من زمان واللي هي الطبيعية اللي فيهم قال ،، واللي المفروض تبقي مثال للمودة والرحمة والسكينة وعيلتها طيبة المفروض لولا اللي حصل لابنهم ، تطلع فيها كمية الشر اللي اصلا لايمكن تكون طبيعية ؟؟واللي كمان بتوري ان لو ضرتك مضايقاكي او اي حد مضايقك عليكي بالبلطجية وكله بالفلوس يخلص وما اسهل القتل وانتي ضميرك مرتاااح !!؟؟؟ افكار ماتجيش علي بال غير المجرمين المتأصلين العتاه !!؟؟

وليه واحده ارستوقراطية زي عايدة الحوجة ممكن تخليها تبيع نفسها لواحد واطي معاه فلوس !!!

هو ده اللي بنعلمه للبنات ؟؟ وانها كمان ايه تحبه عادي اوي ؟؟؟ ازاي يعني ؟؟؟ ما بتقرفش من عاداته وطريقة اكله وشربه ولبسه وريحته ؟؟؟؟؟!

لا الفلوس اهم طبعا !!!

وصفصف ديه بالرغم ان دمها خفيف ، بس بتشجع الحموات علي قلة الادب وشتيمة مرات ابنها عادي !! وتضربها كمان ما يضرش ؟؟ لا ولازم البنت تطبلها علشان ترضي عنها !!!

والا النيلة اللي اسمها وداد ديه مطلعين عااادي خالص .. تخلعي جوزك وتعيشي معاه في الحرام لحد ماتلاقي غيره ولا فيه حسيب ولا رقيب وكبيرها اخدت قلم من سيد لما التاني رماها وعقاابها طبعا حايكون ان فلوسها حاتتسرق وخلاص !!؟؟؟ والاغرب ان اللي اتجوزها عادي عارف انها كانت معاشرة طليقها في الحرااام شوفوا الافكار !!؟؟؟ بالذمة ده مش حرام !!!!

ايه كم القرف والباكابورت الللي اتفتح علينا ده ؟؟

سيبكوا ان الفصة مشوقة وتشد علشان موضوع ابنه ده ..

بس اللي يتعمق ويشوف بنظرة عميقة شوية ويشوف السم اللي محطوط في العسل والقيم الجديدة اللي بتتزرع في اذهان الناس .. حايفهم انا قصدي ايه!!! مع كامل احترامي للكل ..

انا كمان اتفرجت علي المسلسل والحاجة الوحيدة اللي خليتني اشوفه كم الاعجاب من ناس كتير منهم اصدقاء محترمين باحترم رأيهم قولت اماا اشوف الاعلي مشاهدة ده واللي فيه حي في القاهرة وزعوا شربات لما جعفر خرج من السجن !!!!!!..

بس مع كامل احترامي لرأيهم .. انا شايفة ان النوع ده من الاعمال بيدبح بدم بارد كل القيم والاخلاق والعادات الحميدة اللي اتربينا عليها واتعرف بيها مجتمعنا المصري المحترم

وبيزرع وبيرسخ قيم ومبادئ جديدة حاتخلينا نعاني السنين اللي جاية …

رانية_الجزايرلي

العيون الساهرة

    xml_json/rss/~12.xml x0n not found