الخميس 18 أبريل 2024 06:09 صـ 9 شوال 1445 هـ
بوابة حوادث اليوم
رئيس التحريرصلاح توفيق

ثعابين الملسلات الدرامية هبد وبدون انياب وغير سامة

الفنان رياض الخولي والثعبان
الفنان رياض الخولي والثعبان

كشف الكاتب الصحفي محمد فرعون الهاوي لاقتناء كافة انواع الثاعابين وعلي دراية كاملة بأنواعها المختلفة ان الثعابين التي يستعان بها في الاعمال الدرامية لاتكون سامة

ثعبان بابا المجال

وأكد فرعون ان الصور المنتشرة من مشهد في مسلسل "بابا المجال" واللي بيتكلم عن بيت الحنش اللي عض راجل داخل بيته.
وقال فرعون ان زميل ارسل له الفيديو وبيسألنى هو ده "حنش" اللى ماسكه الفنان رياض الخولى فى المشهد!! وإيه حكاية الكلام اللى قاله عن العهد مع الثعابين؟

انواع الثعابين واسمائها
أولا ده مش حنش ولا هو ثعبان سام " دى أصله إسمها مهقا اللي لونها ابيض في اصفر والتانية أصلة بورمية اللي لونها غامق" ودي غير سامة ولا تمتلك أنياب ولكنها من الثعابين العاصرة، و الراجل اللي نايم على الأرض وظاهر مكان عضه بنابين في دراعه مجرد" هرتله وهبد " لأن الثعابين دى لا تمتلك أنياب بس للأسف المخرج تقريباً حد ضحك عليه وجابله ثعابين زينة علي أساس إنها سامة وعاملها إنها "حنش" وده إسم يطلق علي الأفاعي السامة.

هبد درامي
والكلام اللي قاله رياض الخولى إن الحنش له وليفه وعشيرة والعهد والكلام ده مجرد جهل منتشر ليس أكثر!! الثعابين كائن غير إجتماعي ومش بيعيش مع وليفه- وللعلم وقت موسم التزاوج الأنثي بتتزوج مع عدد من الذكور في وقت واحد-.. بلاش هبد مسلسلات بالله عليكم وياريت المخرجيين يتعبوا نفسهم شوية لما يكون عندهم مشاهد محتاجة لمتخصص بدل ما منظر الفنان وهو ماسك ثعبان زينة وبيكلمه بالشكل ده حاجة مسخرة وضحك السنين، زي اللي ماسك في إيده "بطة بلدي" وبيقنع الناس انها تنين مجنح.

موقع بوابة حوادث اليوم ان يقدم لكم من خلال ابوابة المختلفة التي تقوم بتغطية كافة الجوانب السياسية والاقتصادية وكذلك الجوانب الحياتية في كافة الفنون الصحفية من تغطيات رياضية من خلال قسم مخصص تحت عنوان ملاعب ومتاعب , كما تهتم بالمشاهير ومايقدمونه وتقدم قسم خاص تحت اسم حوادث المشاهير وترصد بوابة حوادث اليوم كافة الاحداث في سياقها فتقد عبر قسم اغرب القضايا ومن الحياة وترصد العديد من القصص التي تدور في المجتمع ومنها قسم التعويذة وتعيد بوابة حوادث اليوم نشر بعض البوستات التي يتم نشرها عبر موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك في محاولة للترويج لبعض البوستات الهادفة .. كما تهتم بوابة حوادث اليوم بالجهود التي يقوم بها رجال الامن في القضاء علي الجريمة وتقديم الفاعل الي العدالة عبر قسم خاص بالموقع يحمل اسم العيون الساهرة ولابفوتنا التنبية الي قسم سكة الندامة التي نعتقد ان متابعتة تعطي رسالة هامة ان طريق الخطأ نهايتة دائما يندم صاحبها علي السير في هذا الطريق

العيون الساهرة

    xml_json/rss/~12.xml x0n not found